Complexe informatie? Tijd om te spelen
Maximaal 3 minuten lezen

Als specialist heb je veel expertise opgebouwd binnen jouw vakgebied. Je bent altijd op zoek naar manieren om jezelf verder te ontwikkelen en kennis te vergroten. Maar hoe breng je deze (complexe) informatie over op anderen?

Veel specialisten hebben de neiging om te vervallen in vakjargon. Oftewel ingewikkelde termen die voor een leek lastig(er) te begrijpen zijn. De kans is groot dat je jouw doelgroep uit het oog verliest. Resultaat: de boodschap komt niet goed over.

Word cupcakebakker (niet letterlijk, natuurlijk)

Stel je voor: je bent bakker en jouw specialisatie is cupcakes. Met verschillende ingrediënten en technieken maak je de lekkerste cupcakes ooit. Maar wat als deze er onaantrekkelijk uitzien… Wat maakt dat een klant dan toch voor jouw cupcake kiest?

Met wat extra aandacht kun je dan een wereld van verschil maken. Kleurrijke en speelse versieringen onderscheiden jouw cupcake van alle andere beschikbare cupcakes. Het oog wil namelijk ook wat.

Complexe informatie? Tijd om te spelen

Zo werkt het ook met jouw expertise. Jouw doelgroep wil zich herkennen en aangesproken voelen. Als het alleen maar over feitelijke kennis gaat, sla je de plank al snel mis. Met speelsheid verpak je jouw boodschap op een andere, vaak betere, manier. (En heb je ineens een onderscheidend vermogen.)

Hoe correct je ingrediënten en technieken ook zijn… Zonder aandacht voor de afwerking is je cupcake niet compleet. Een beetje speelsheid is dan net het beetje extra om tot andere resultaten te komen. Hoeveel speel jij met jouw informatie?

Krachtig hulpmiddel

Wanneer je een gevoel van nieuwsgierigheid en plezier kan opwekken bij je doelgroep, helpt dit jou om je kennis beter over het voetlicht te krijgen. Het is echter niet de bedoeling dat speelsheid afleidt van jouw kernboodschap. Je wil het inzetten als middel om jouw boodschap te versterken en toegankelijker te maken.

Als specialist is het soms lastig om een menselijk gezicht te geven aan jouw bedrijf. We vervallen vrij snel in het product, procedures en feitenkennis. Terwijl jouw prospect daar vaak nog helemaal niet aan toe is. Door speelsheid toe te passen creëer je een meer persoonlijke en menselijke benadering.

Complexe informatie? Tijd om te spelen

Kennis is belangrijk, maar het moment waarop je die kennis tentoonstelt misschien wel nóg belangrijker. Kort en bondig waar het kan en inhoudelijk gebaseerd op kennis waar nodig. (Dit is vaak wat langere informatie.)

De drie belangrijkste voordelen in een notendop:

  • Hou de aandacht vast van je doelgroep
  • Laat de boodschap beter ‘plakken’
  • Onderscheid jezelf van anderen binnen jouw vakgebied

Let op: speelsheid is géén vervanging van jouw kennis, maar een waardevolle toevoeging. Een krachtig hulpmiddel met als doel de aandacht te krijgen van jouw potentiële klanten. (En te houden.)

Dus waar wacht je nog op? Tijd om te spelen!

P.S.

Heb je hier wat hulp bij nodig? Bekijk dan de mogelijkheden van de waardekaart. (Voor advies, strategie en uitvoer.)

Alex Timmer

Eigenaar Korte Tekst
Terug naar Home