Duidelijke communicatie: 3 vuistregels

Maximaal 3 minuten lezen


Stelselmatig duidelijke communicatie is lastig. Hoe vertel je jouw boodschap? Niet alleen op je website of in een offerte, maar ook bijvoorbeeld tijdens netwerken. Open Coffee Arnhem is zo’n plek om te netwerken. Daar vertellen vele ondernemers wat ze doen. Daarover aan het einde meer. Maar eerst: 3 vuistregels om het jezelf eenvoudiger te maken!

Vuistregel 1: Mensen onthouden niet wat je zegt

Uit onderzoek blijkt dat mensen niet zo goed luisteren en lezen. Bijna 75% van wat je hoort wordt nagenoeg direct vergeten. Bij online lezen heb je minder ‘geduld’ dan bij geprinte media. En zo zijn er nog tal van factoren die invloed hebben op hoeveel we onthouden.

Mensen weten meestal niet precies wat je de vorige keer exact zei. Wel onthouden zij welk gevoel je ze geeft. Weet je welk gevoel jij geeft bij het vertellen van jouw boodschap?

Vuistregel 2: Maak het behapbaar

Mensen vergeten dus van alles. Hoeveel zin heeft het dan om veel tegelijk te vertellen? Je hebt het vast wel eens zien gebeuren: gapende mensen bij een voorstelronde. Met duidelijke communicatie zorg jij voor jouw eigen collectie ‘hapklare brokjes’. Door je informatie op te breken voorkom je dat je mensen overlaadt. Op deze manier hou je makkelijker aandacht vast. En als bonus: mensen onthouden het nog eerder ook!

Vuistregel 3: Begin met de ander

Ikke ikke ikke en de rest kan… Je kent die uitdrukking vast. Meer dan eens vertellen mensen een heel verhaal over zichzelf. Ze vergeten daarbij een belangrijk aspect van communiceren. Stilstaan bij wie je nu echt tegenover je hebt. Alles voor iedereen willen zijn is geen goede strategie. Dus: stel eens een paar goede open vragen (die kun je vooraf bedenken). En je zult zien…

Je krijgt sneller resultaat door je in anderen te interesseren, dan anderen geïnteresseerd te krijgen in jou.

Tot slot: Open Coffee Ontmoetingen

Als je mij (Alex Timmer) niet zo goed kent, weet je dit waarschijnlijk niet. Al vele jaren ben ik medeorganisator van Open Coffee in Arnhem. Een plek waar ondernemende mensen elkaar ontmoeten. Elke eerste vrijdag van de maand komen er gemiddeld 60 – 80 ondernemers bij elkaar. Je kunt je indenken dat daar heel wat voorgesteld wordt.

Voorstellen aan nieuwe mensen is een prachtige manier om jouw verhaal te testen. Hoe reageren mensen op bepaalde zinnen? Haken ze af of sluiten ze aan bij wat je zegt? Zo kun je blijven schaven aan de manier waarop je uitlegt wat je doet. Steeds een beetje duidelijker. Het is mooi om te zien dat je bij vaste bezoekers dan ook een ontwikkeling ziet. Groei in wat ze doen, maar ook hoe ze zich effectiever presenteren. Met andere woorden van langdradig naar kort & bondig.