Duidelijke communicatie: 3 vuistregels.
Maximaal 3 minuten lezen


Duidelijke communicatie is lastig. Tenminste… Voor veel specialisten. Hoe vertel jij jouw boodschap? Niet alleen op je website of in een brief, maar ook bijvoorbeeld tijdens netwerken.

Open Coffee Arnhem is zo’n plek om te netwerken. Daar vertellen vele ondernemers wat ze doen. Daarover aan het einde meer.

Maar eerst: 3 vuistregels om het jezelf eenvoudiger te maken.

Duidelijke communicatie: 3 vuistregels.

Uit onderzoek blijkt dat mensen niet zo goed luisteren en lezen. Bijna 75% van wat je hoort wordt nagenoeg direct vergeten. Bij online lezen heb je minder ‘geduld’ dan bij geprinte media. (En er zijn tal van factoren die invloed hebben op hoeveel we onthouden.)

Mensen weten meestal niet precies wat je de vorige keer exact zei. Wel onthouden zij welk gevoel je ze geeft.

Weet je welk gevoel jij geeft bij het vertellen van jouw boodschap?

Duidelijke communicatie: 3 vuistregels.

Mensen vergeten dus van alles. Hoeveel zin heeft het dan om veel tegelijk te vertellen?

Je hebt het vast wel eens zien gebeuren: gapende mensen bij een voorstelronde. Met duidelijke communicatie zorg jij voor je eigen collectie ‘hapklare brokjes’.

Door je informatie op te breken voorkom je dat je mensen overlaadt.

Op deze manier hou je makkelijker aandacht vast. (En als bonus: mensen onthouden het nog eerder ook.)

Duidelijke communicatie: 3 vuistregels.

Ikke ikke ikke en de rest kan… Je kent die uitdrukking vast. Meer dan eens vertellen mensen een heel verhaal over zichzelf. Ze vergeten daarbij een belangrijk aspect van communiceren…

Stilstaan bij wie je nu echt tegenover je hebt. Alles voor iedereen willen zijn is geen goede strategie. Dus: stel eens een paar goede open vragen (die kun je vooraf bedenken). En je zult zien…

Er is maar één manier voor sneller resultaat: Toon interesse in de ander. (In plaats van proberen anderen geïnteresseerd te krijgen in jou.)

Duidelijke communicatie: 3 vuistregels.

Als je mij (Alex Timmer) niet zo goed kent, weet je dit waarschijnlijk niet. Al vele jaren ben ik medeorganisator van Open Coffee in Arnhem.

Een plek waar ondernemende mensen elkaar ontmoeten. Elke eerste vrijdag van de maand komen er gemiddeld 60 – 80 ondernemers bij elkaar.

Je kunt je indenken dat hier heel wat voorgesteld wordt.

Voorstellen aan nieuwe mensen is een prachtige manier om jouw verhaal te testen. Hoe reageren mensen op bepaalde zinnen of vragen? Haken ze af of sluiten ze aan bij wat je zegt?

Zo kun je blijven schaven aan de manier waarop je uitlegt wat je doet. Steeds een beetje duidelijker.

Het is mooi om te zien dat je bij vaste bezoekers dan ook een ontwikkeling ziet.

Groei in wat ze doen, maar ook hoe ze zich effectiever presenteren. Met andere woorden: van langdradig naar kort & bondig.

Duidelijke communicatie is lastig.

Tenminste: duidelijke communicatie kan best lastig zijn.

Zeker als je veel van je vak weet. Voor je het weet verval je in details waar de ander geen kaas van gegeten heeft.

Is dit een valkuil waar jij in valt?

Alex Timmer

Eigenaar Korte Tekst
Terug naar Home