Lezen lijkt op reizen. Elke reis is immers anders. Soms kijk je er naar uit. Andere keren zie je er verschrikkelijk tegenop. Afhankelijk van de bestemming wil je meer of minder inspanning leveren.
Hoeveel zin heb jij in de reis naar de tandarts, bijvoorbeeld? (En in vergelijking tot een vakantie? Of op visite bij goede vrienden?)
Er is een groot verschil tussen kunnen begrijpen en willen lezen. Hoe leuker het vooruitzicht, des te meer moeite je wilt doen. Dit geldt ook voor het lezen van tekst. Hou daarom altijd rekening met jouw lezer.
Regelmatig sturen klanten teksten op van 1500+ woorden. Bijvoorbeeld voor een webpagina. De meest krachtige uitspraken staan meestal verstopt. Tussen een hoop bijzinnen.
Eeuwig zonde. Eigenlijk verwacht je dan van elke lezer dat ze net zo geïnteresseerd lezen als jij het geschreven hebt.
Het tegendeel blijkt vaak waar. Want stel: jij bent aan het surfen. Je komt op een website van iemand die je niet kent. Vervolgens staat daar een lap tekst van 1500 woorden.
Wat doe jij dan?
Je klikt weer weg. (Ik wel.) Ongeacht alle moeite die de schrijver gedaan heeft.
Hieronder 2 tips om de kans te vergroten dat jouw informatie blijft hangen.
Als kennismens heb je een uitdaging. Je wilt graag zo compleet mogelijk zijn. Ongeacht de situatie. “Dit ene kan er ook bij. En als ik dat er dan nog bij vertel.”
Met als gevolg dat een gemiddelde lezer totaal de weg kwijt raakt.
Gemiddeld besluit iemand in zeven contacten wel of niet met jou te werken. Soms wat meer of minder. Een belangrijk gegeven, zeker als je ondernemer bent. De mensen die in één keer alles vatten zijn zeldzaam. Maak jouw informatie daarom behapbaar.
Deel het op in fases.
Zie jouw kennis als een grote stapel boeken. (Die zou je toch ook niet allemaal in één keer geven?)
Wie vertel je wat wanneer? Met welk doel?
En niet onbelangrijk: met welke woorden?
Oftewel: Hoe bevorder je dat mensen dat wat jij schrijft willen lezen.
Korte tekst gaat over woorden. Maar meestal niet over het totale aantal woorden van een stuk. Vaker gaat het over het gemiddelde aantal woorden per zin.
“Schrijven is schrappen.” Deze uitspraak ken je vast.
Dit is de verkorte versie van: “De kunst van het schrijven is steeds zoveel te schrappen dat duidelijk wordt wat bedoeld is.”
Zelf omschrijf ik het wel eens als: “Het onnodige weg laten om het nodige te laten stralen.”
Geen woord te veel, maar nooit te weinig. Soms heb je nu eenmaal wat meer woorden nodig om iets uit te leggen. Of te nuanceren. (Bijvoorbeeld tijdens een training of een beleidsstuk.)
Heb je geen idee hoe? Lees dan deze blog voor tips.
Uit onderzoek blijkt dat 55% van Nederland tussen de 8 – 15 woorden per zin goed kan begrijpen. Daarbij wordt geen rekening gehouden met hoe graag ze willen lezen. (Of hoe vol het hoofd zit met alle indrukken die het leven geeft.)
Er zijn in de Nederlandse taal 6 niveaus. Van A1 t/m C2. Een beetje statistisch geneuzel, maar belangrijk om je (potentiële) doelgroep te begrijpen.
In de onderstaande tabel vind je drie gegevens, namelijk:
- De zes taalniveaus
- Percentage mensen per taalniveau
- Maximum aantal woorden per zin (gemiddeld)
Niveau Nederlands | Aantal Nederlanders | Maximum aantal woorden per zin |
A1 | 5% | < 8 |
A2 | 15% | tot 10 |
B1 | 40% | tot 15 |
B2 | 25% | tot 20 |
C1 | 10% | tot 25 |
C2 | 5% | 25 > |
Deze cijfers zeggen enkel iets over kunnen begrijpen. Ze houden op geen enkele manier rekening met willen lezen. Wil je meer weten over het begrip van woorden, dus kunnen lezen? Deze bron vertelt je er meer over.
Hou rekening met het aantal woorden per zin en vergroot de kans dat je lezer mee op reis gaat.
En een beetje van… Nou ja je snapt het wel. Zoals lezen op reizen lijkt, lijkt schrijven op koken. Soms heb je er wat hulp bij nodig voor de smaak.
Hoe meer mensen jou begrijpen en willen lezen, hoe groter de kans dat ze jouw klant of ambassadeur worden.
In de meeste gevallen levert Korte Tekst mee laten denken je meer op dan het kost.
Lees er maar eens meer over in deze blog.