Willen lezen vs kunnen begrijpen. 2 tips voor blije lezers.

Maximaal 3 minuten lezen

Er is een groot verschil tussen kunnen begrijpen en willen lezen. Hoe leuker het vooruitzicht, des te meer moeite je wilt doen. Dit geldt ook voor het lezen van tekst. Hou daarom altijd rekening met jouw lezer.

Lezen lijkt op reizen. Elke reis is immers anders. Soms kijk je er naar uit. Andere keren zie je er verschrikkelijk tegenop. Afhankelijk van de bestemming wil je meer of minder inspanning leveren. Hoeveel zin heb jij in de reis naar de tandarts, bijvoorbeeld? En in vergelijking tot een vakantie of op visite bij goede vrienden?

Zou jij het wel willen lezen?

Regelmatig sturen klanten teksten op van 1500+ woorden. Bijvoorbeeld voor een over-pagina. De meest krachtige uitspraken staan meestal verstopt. Tussen een hoop bijzinnen.

Eeuwig zonde. Eigenlijk verwacht je dan van elke lezer dat ze net zo geïnteresseerd lezen als jij het geschreven hebt.

Het tegendeel blijkt vaak waar. Want stel: jij bent aan het surfen. Je komt op de pagina van iemand die je niet kent. Je klikt op de over mij pagina. En daar staat een lap tekst van 1500 woorden. Wat doe jij dan?

Je klikt weer weg. Ongeacht alle moeite die de schrijver gedaan heeft.

Vergroot de kans dat jouw lezer mee op reis gaat. Hieronder twee tips om aan daar aan bij te dragen.

Tip 1 Overlaad mensen niet

willen lezen

Als kennismens heb je een uitdaging. Je wilt graag zo compleet mogelijk zijn. Ongeacht de situatie. Dit ene kan er ook nog bij. En als ik dat er dan ook nog bij vertel. Met als gevolg dat de andere totaal de weg kwijt raakt.

Gemiddeld besluit iemand in zeven contacten wel of niet met jou te werken. Soms wat meer of minder. Zeker als je ondernemer bent een belangrijk gegeven. De mensen die in één keer alles vatten zijn zeldzaam. Maak jouw informatie daarom behapbaar. Deel het op in fases.

Zie jouw kennis als een grote stapel boeken. Die zou je ook niet allemaal in één keer geven.

Wie vertel je wat wanneer? Met welk doel? En niet onbelangrijk: met welke woorden? Met andere woorden: Hoe bevorder je dat mensen dat wat jij schrijft willen lezen.

Tip 2 Wees niet bang om woorden weg te laten

Korte tekst gaat over woorden. Maar niet altijd over het totale aantal. Regelmatig gaat het over het gemiddelde aantal woorden per zin. Soms heb je nu eenmaal meer woorden nodig om iets uit te leggen. Bijvoorbeeld tijdens een training of een beleidsstuk.

Uit onderzoek blijkt dat 55% van Nederland tussen de 8 – 15 woorden (A2+B1) per zin goed kan begrijpen. Daarbij wordt geen rekening gehouden met hoe graag ze willen lezen. Of hoe vol het hoofd zit met alle indrukken die het leven geeft.

In deze tabel vind je drie gegevens, namelijk:

  • De zes taalniveaus (A1 t/m C2) ,
  • Percentage mensen per taalniveau
  • Maximum aantal woorden per zin
Niveau NederlandsAantal NederlandersMaximum aantal woorden per zin
A15%< 8
A215%tot 10
B140%tot 15
B225%tot 20
C110%tot 25
C25%25 >

Deze cijfers zeggen enkel iets over kunnen begrijpen. Ze houden op geen enkele manier rekening met willen lezen. Wil je meer weten over het begrip van woorden, dus kunnen lezen? Deze bron vertelt je er meer over.

Een beetje van jezelf…

En een beetje van.. Nou ja je snapt het wel. Hoe meer mensen jouw begrijpen en willen lezen, hoe groter de kans dat ze jouw klant of ambassadeur worden. In de meeste gevallen levert Korte Tekst mee laten denken je meer op dan het kost.

Lees er maar eens meer over in de blog: Met een beetje hulp bespaart Roel nu tijd, frustratie en meer.

Kost het bovenstaande je veel tijd?

Misschien een goed idee om hier te kijken 😉

Een Nieuwsbrief.. Ofzo..

Schrijf je vooral niet in!

Of wel. Er is geen gratis lokkertje. Dus je moet maar even kijken wat je doet.

Maximaal 2x per maand ontvang je iets. Een nieuwsbrief.. ofzo.. Er bestaat een kans dat je lacht én wat opsteekt.

De nieuwsbrief wordt verstuurd met MailChimp. Je krijgt een mail die je moet bevestigen. Daarna is de inschrijving voltooid. Je gaat dan akkoord met de privacyvoorwaarden van MailChimp.