Denk maar eens aan een chocoladereep. Deze kun je ook altijd fijn opbreken in stukjes. Waarom? Precies, omdat het prettiger eet 😉
Zinnen van 40+ woorden lezen niet zo lekker. Lees de quote hieronder maar eens hardop voor.
“Met lange teksten en/of zinnen krijgen de potentiële lezers te veel informatie binnen en kunnen zij hierdoor overweldigd raken, ondanks dat deze mensen cognitief gezien misschien wel in staat zijn om de brei aan tekst te begrijpen, maar met alle indrukken die zij op een dag moeten verwerken hebben ze er gewoonweg geen tijd voor of zin in.”
Je kunt hiervan op z’n minst 3 zinnen maken. (En zelfs wel 4 of meer.)
Het is echt geen kwantumfysica. Zeker niet wanneer je vlot wilt schrijven.
Twijfel je aan jouw teksten? Laat dan bijvoorbeeld je teksteditor eens de woorden tellen.
Met een beetje oefening word je er snel beter in. En het resultaat?
Jouw communicatie wordt duidelijk en krachtig(er). (Het verschil tussen links en rechts. ⬇️)
Maar zeker niet minder. Afhankelijk van het onderwerp heb je meer of minder woorden nodig. (Je doelgroep speelt ook mee.)
Maar als je dan toch een lange tekst hebt: kijk dan goed naar de opmaak. (Een beetje spelen met de informatiestructuur doet wonderen.)
Gemiddeld leest iemand 250 woorden per minuut. Ongeveer net zo snel als we praten. Hoe lang blijft jouw gemiddelde website bezoeker hangen? Een paar minuten?
Laten we als voorbeeld 2 minuten nemen. Dat is gemiddeld 500 woorden. En jouw tekst heeft er 1000…
Hoe gaan ze dat redden?
Benieuwd hoe snel jij gemiddeld leest? Hier kun je het testen.
Veel te lange zinnen schrikken af. Iedereen herkent het. Je komt op een website terecht en de woorden vliegen je om de oren. Heel veel tekst en zonder enige opmaak. Kortom: één grote brei woorden.
En dan ook nog eens zinnen van 40 woorden of meer. De meeste mensen weten niet hoe snel ze weg moeten rennen.
Wees eens eerlijk, lees jij ze?
Als jij lange stukken niet leest bij een ander.. Waarom zou jouw lezer ze wel bij jou lezen?
Veel mensen hebben moeite met een korte tekst maken. En dan publiceren ze wat ze hebben… (Niet gek natuurlijk, maar wel eeuwig zonde.)
Hoe sterk de inhoud ook is… Met een zin zoals de quote in het begin schrik je veel mensen af.
Voorkom dat jouw lezers wegrennen. (En besteed er wat extra aandacht aan.)
Er zijn geen regels. Alles mag. Maar hou wel rekening met jouw doelgroep. Zij lezen de tekst niet met dezelfde achtergrond als jij het geschreven hebt.
Met de tips uit de blog kunnen begrijpen vs willen lezen schrijf je al snel iets korter en bondiger.
Wanneer het nuttig is zijn lange zinnen helemaal niet verboden. (Zeker als je doelgroep het toelaat.)
Maar zet ze dan wel tussen een paar korte zinnen…
Dus: wissel af met het aantal woorden per zin. Zo komt er een beetje ritme in.
Eitje, toch?
(Zo niet, je weet me te vinden 😉)